top of page
Case

Den första digitala Majblomman

När Majblomman lanserade sin digitala blomma 2021 var det ett viktigt steg för att fortsatt kunna engagera människor och samla in pengar under pandemin. Med hjälp av 3D-animationer förde vi in den traditionella symbolen i en digital värld, vilket öppnade nya insamlingsmöjligheter och stärkte Majblommans relevans.

Kund

Majblomman

Tjänster

3D-design

Animation

En närbild på den första digitala majblomman med tiger- och zebraränder, svävande mot en bakgrund med gröna och orangea abstrakta former.

Utmaning

När Majblomman lanserade sin digitala version 2021 svarade den mot behovet att fortsatt kunna samla in pengar och engagera människor trots att pandemin begränsade samhället och hindrade fysiska insamlingsaktiviteter. Den digitala majblomman skulle vara både modern och bevara den traditionella symboliken som förknippas med Majblomman. Målet var att göra den digitala blomman lika kraftfull och engagerande som den fysiska, samtidigt som man öppnade för nya insamlingsmöjligheter.

Lösning

För att ge liv åt Majblommans digitala satsning skapade vi en presentation som lyfte fram den tigerrandiga majblomman genom 3D-animationer. Denna digitala blomma blev en dynamisk och modern version av den klassiska symbolen och speglade både organisationens tradition och nyfikenhet. Genom 3D-animationerna fick den digitala blomman en rörlig och tilltalande utformning som engagerade både gamla och nya understödjare.

Resultat

Den digitala majblomman 2021 blev en stor framgång och öppnade för ett nytt sätt att samla in pengar. Med digitala kanaler kunde Majblomman fortsätta sitt viktiga arbete trots pandemins begränsande och nå ut till en bredare målgrupp. De nya animationerna blev en framgångsrik del av insamlingen, vilket bidrog till att stärka Majblommans relevans och aktualitet i en digital tidsålder.

Majblomman arbetar för att motverka barnfattigdomen i Sverige. Sedan 1907 har tusentals barn varje år samlat in pengar till andra barn genom att sälja majblommor på våren. År 2021 startade Majblomman försäljning av den digitala majblomman: vem som helst kan numera enkelt samla in pengar via digitala kanaler. Where is my pony skapade presentationen av 2021 års digitala, tigerrandiga majblomma.


3d animationer

Majblommans arbete är lika angeläget i dag som när organisationen startade för 114 år sedan. Med 3D animationer blev den traditionsenliga pappersblomman digital, och Majblommans aktualitet stärktes ytterligare.


Blomman presenteras i TV4 Morgonsoffan

Årets blomma presenterades med en förväntansfull animation i en kort film som vår Motion Designer Simon gjorde tillsammans med Majblomman. Se inslaget här.


Den digitala majblomman 2021

Första året någonsin som den traditionella majblomman gjordes digital. När samhället begränsades i pandemin, öppnade digitala möjligheter upp för ett nytt sätt att samla in pengar för Majblomman.

Se nästa case
Se föregående case