top of page
Case
Design och hållbarhetsstrategi till folkkär glädjespridare
Med visionen "We create Happy Moments" har Lagerhaus spridit glädje i snart 30 år, och i samband med ägarbytet tog företaget ett nytt steg mot ökad hållbarhet. Tillsammans har vi utvecklat en hållbarhetsstrategi som är integrerad i affärsmodellen och styr både produkter och kundkommunikation. Genom en noggrant utformad strategi och engagemang från hela organisationen har Lagerhaus stärkt sin position och sitt varumärke.
Kund
Lagerhaus
Tjänster
Visuell identitet
Hållbarhetskommunikation

Utmaning
Hur ser ett happy moment ut? Med visionen “We create Happy Moments” har inredningskedjan Lagerhaus spridit glädje till vardag och fest i snart 30 år. I samband med ägarbytet sökte de stöd hos Where is my pony för att förflytta sitt varumärke och utveckla sin hållbarhetsstrategi. Med stort engagemang tog vi oss an uppdraget att hjälpa Lagerhaus navigera hållbarhetsfrågorna, skapa en tydlig kommunikation kring dessa och stötta deras resa mot en mer hållbar affärsmodell.
Lösning
Vi inledde arbetet genom att utföra väsentlighets- och gap-analyser för att identifiera de mest relevanta hållbarhetsfrågorna för både företaget och deras kunder. Utifrån dessa insikter formulerade vi en tydlig vision och en hållbarhetsstrategi med riktlinjer och KPI:er som långsiktigt integrerar hållbarhet i affärsmodellen. Riktlinjerna bygger på befintliga tredjepartsverifierade certifieringar och omfattar allt från produkter, materialval och förpackningar till leverantörsförhållanden. Vi skapade samtidigt en tydlig kommunikationsstrategi som tydligt informerar om innehållet i produkterna och hjälper kunderna att göra medvetna val. Till exempel genom att märka ut stearinljus och styra försäljningen mot dem i stället för paraffinljus.
Resultat
Lagerhaus har genomgått en förflyttning, där hållbarhet nu är en central ledstjärna för både företaget och varumärkets framtida utveckling. Tack vare starkt engagemang från ledning, ägare och medarbetare har vi bidragit till att bygga en kultur som ständigt strävar efter att bli mer hållbar. De har bytt ut delar av sitt sortiment mot mer hållbara material, bytt leverantörer och hämtat hem viss produktion till Sverige samt vägleder sina kunder till mer informerade val i butik och online. Denna transformation stärker varumärkets relevans hos dagens medvetna konsumenter och genom att luta sig mot befintliga certifieringar och regelverk står Lagerhaus väl rustat att möta framtida hållbarhetskrav.
Att den grafiska profilen som vi skapade för Lagerhaus dessutom blev nominerad till Svenska Designpriset 2023 är vi rasande stolta över!