top of page
Case

En kampanj för att få fler att rösta för klimatet i EU-valet

Med klimat och miljö i fokus ville Naturskyddsföreningen inspirera fler att rösta i EU-parlamentsvalet 2024. Genom att lyfta de frågor som många redan känner starkt för – särskilt klimatutmaningen och hotet mot biologisk mångfald – skapade vi en kampanj som engagerade på djupet. Med film, illustrationer och valkompasser nådde vi ut brett, samtidigt som vi balanserade föreningens roller som både opinionsbildare och objektiv faktakälla.

Kund

Naturskyddsföreningen

Tjänster

Kampanj

Koncept

Sociala medier

Film

En kvinna i förgrunden med ett uttryck av lugn och självsäkerhet. Bilden är ett dubbel-exponerat porträtt där hennes ansikte blandas med en bakgrund av tät skog och en kraftfull forsande älv, vilket symboliserar hennes koppling till naturen. Hon bär en beige kappa och har en lätt bris som blåser i hennes hår, vilket förstärker naturtemat. Skogsträden i bakgrunden framträder tydligt genom hennes ansikte, vilket skapar en sammansmältning mellan människa och miljö.

Utmaning

Naturskyddsföreningens kampanj syftar till att få fler att rösta i valet till EU-parlamentet 9 juni 2024. Utgångspunkten var att så många väljare som möjligt skulle förstå vikten av att rösta för klimat och miljö. Frågor om klimat och miljö ofta rankas högt i opinionsundersökningar, men inte återspeglas i hur människor röstar. Det var därför viktigt att förstärka känslan av ödesval. Önskemålet var att kampanjens tema skulle kunna varieras beroende på vilket ämne som står i fokus, som till exempel klimatutmaningen, hotet mot skogarna eller biologisk mångfald.

Lösning

Koncept bygger på en spegling av de känslor och funderingar kring klimat, miljö och natur som många bär på. I film för bio och sociala medier uttrycker olika personer en önskan om ett skydd för natur och klimat. Till detta gjorde skapades ett antal illustrationer att använda i de olika aktiviteter som genomförs inför valet, till exempel Naturskyddsföreningens valkompass. Koncept och design skulle fungera för såväl digital kommunikation som för trycksaker, rapporter, annonsering och för eventuella fysiska event. Stor vikt har lagts vid att balansera Naturskyddsföreningens båda roller som å ena sidan opinionsbildare med en tydlig egen ståndpunkt, å andra sidan en objektiv aktör som redovisar fakta.

Resultat

Kampanjen fick genomslag och nådde såväl befintliga som nya målgrupper. Filmen fick respons i sociala medier, där den delades och skapade samtal kring klimat och miljö inför valet och illustrationerna gav kampanjen en visuell enhetlighet och användes brett i digitala och fysiska sammanhang. Naturskyddsföreningens valkompass blev ett välkommet verktyg för många väljare och bidrog till ökad förståelse för hur olika partier förhåller sig till miljö- och klimatfrågor. Genom att kombinera känslomässig kommunikation med faktabaserad information stärktes Naturskyddsföreningens roll som opinionsbildare och trovärdig kunskapskälla.
Se nästa case
Se föregående case