top of page
Case

En ny grafisk profil för Jordbruksverket

När Jordbruksverket insåg att den befintliga grafiska profilen inte längre speglade deras värden eller mötte dagens krav på tillgänglighet, fick vi uppdraget att uppdatera deras visuella identitet. Resultatet blev en jordnära och inkluderande profil som stärker myndighetens kommunikation och bidrar till omställningen.

Kund

Jordbruksverket

Tjänster

Grafisk profil

En man i rutig skjorta står i ett stort fält av havre och granskar fröer i sina händer. I bakgrunden syns träd och en blå himmel. Jordbruksverkets logotyp syns i nedre högra hörnet.

Utmaning

Jordbruksverkets grafiska profil hade sett likadan ut sedan 2009 och behövde uppdateras för att bättre reflektera verksamheten. Uppdraget var att samla, avgränsa och utveckla den grafiska identiteten så att den både kunde stärka Jordbruksverkets varumärke och underlätta deras uppdrag att bidra till en hållbar omställning. Den befintliga profilen behövde också möta uppdaterade tillgänglighetskrav.

Lösning

Med Jordbruksverkets vision om en jordnära och inkluderande tonalitet som utgångspunkt skapade vi en grafisk profil som balanserar autenticitet och modernitet. Den befintliga logotypen behölls, men kompletterades med en varm och jordnära färgpalett. För att stärka den visuella identiteten och säkerställa att den känns både samtida och trovärdig, introducerade vi ett nytt typsnitt och ett inkluderande bildspråk. Ett flexibelt illustrationssystem med tolv basillustrationer, dynamiska mönster och grafiska element ger profilen variation och bredd i sin användning. Alla riktlinjer för färger, typografi, bildspråk och grafiska element samlades i en omfattande grafisk manual, som även innehåller konkreta exempel på hur profilen kan appliceras i olika format – från PowerPoint-presentationer till rapporter och annonser. För att göra den nya profilen lättillgänglig i det dagliga arbetet avsatte vi en del av budgeten till att ta fram användarvänliga mallar anpassade efter Jordbruksverkets mest prioriterade behov.

Resultat

Den nya grafiska profilen har gett Jordbruksverket en tydlig, modern och användarvänlig identitet som stärker varumärket och underlättar deras arbete. Den jordnära tonaliteten speglar deras värden och gör kommunikationen mer tillgänglig. Med uppdaterade riktlinjer och mallar är det nu enklare för Jordbruksverket att skapa enhetlig och stringent kommunikation, vilket stärker deras förtroende hos allmänheten och bidrar till en effektiv omställning.
Se nästa case
Se föregående case