top of page
Case
Energisk visuell identitet för att nå unga kulturskapare
När Kultur Ungdom fyllde 30 år vill de även få ett visuellt lyft. Vi tog fram en ny grafisk profil och en webbdesign som speglar organisationens mod, nyfikenhet och kreativitet. Med en färgstark identitet och ett tydligt fokus på ungas skapande speglar vi Kultur Ungdoms arbete med att stötta och inspirera Västra Götalands unga kreatörer.
Kund
Kultur Ungdom
Tjänster
Visuell identitet
Webbdesign

Utmaning
I tre decennier har Kultur Ungdom stöttat det unga kulturlivet i Västra Götaland genom att finansiera projekt, arrangera event och erbjuda stöd, nätverk och teknik till regionens unga kulturutövare. Inför sitt 30-årsjubileum ville organisationen stärka sitt varumärke genom att se över sitt visuella och kommunikativa uttryck. Målsättningen var att skapa kommunikation som når ut till unga, och inspirerar till mod, nyfikenhet och kreativitet.
Lösning
Vi inledde projektet med en positionerings-workshop där vi tillsammans med Kultur Ungdoms team definierade en ny riktning för varumärket. Förflyttningen skulle tydligare spegla de tusentals unga kreatörer som organisationen har stöttat genom åren, med ett mer innovativt och aktivistiskt uttryck. För att nå den nya positionen valde vi att skapa en helt ny logotyp och grafisk profil som vi även tog ut på deras webb.
Resultat
Resultatet blev en grafisk profil som präglas av en energisk färgpalett, kontrasterad med en svart och uttrycksfull typografi. Tillsammans med illustrationer och ett bildspråk som sätter kreatörens utövande i centrum lyfte vi fram det som Kultur Ungdom står för – ung kreativitet och kulturell mångfald. Vi kompletterade även projektet med en helt ny webbdesign som följer den nya visuella identiteten, där vi lade särskilt fokus på att framhäva de ungas projekt.

