top of page
Case

En enhetlig identitet för Havs- och Vattenmyndigheten

HaV arbetar ständigt med utmaningen att kommunicera komplex information på ett sätt som gör det tillgängligt för alla målgrupper – experter såväl som allmänheten. För att möta deras behov utvecklade vi en grafisk profil som säkerställer tydlighet och igenkänning och erbjuder tillräcklig flexibilitet att användas i olika kommunikationskanaler och sammanhang.

Kund

Havs- och vattenmyndigheten

Tjänster

Visuell identitet

En närbild av havsvågor mot en mörkblå bakgrund med texten "Havs och Vatten myndigheten" i vit text överlagd.

Utmaning

Havs- och vattenmyndigheten (HaV) behöver kommunicera komplex information och fakta till olika målgrupper med varierande förkunskaper och intresse. Myndighetens breda uppdrag kräver en grafisk profil som både skapar tydlig igenkänning och fungerar som en flexibel verktygslåda. Den ska kunna anpassas till en mängd olika kanaler och sammanhang – från digitala och rörliga medier till fysiska möten och presentationer, samtidigt som den stöder kommunikationen inom olika delar av myndighetens arbete.

Lösning

Vi utvecklade en grafisk profil för HaV som kombinerar tydlighet och flexibilitet. Den nya profilen är både visuellt konsekvent och tillräckligt bred för att hantera myndighetens varierande kommunikationsbehov. Med verktyg för digitala, rörliga och fysiska sammanhang skapar den god igenkänning samtidigt som den kan anpassas efter olika målgrupper och budskap. Profilen fungerar som ett stöd för att effektivt lyfta fram och förklara HaV:s arbete, oavsett kanal eller kontext.

Resultat

Den uppdaterade grafiska profilen har stärkt Havs- och vattenmyndighetens kommunikation och fungerar som en effektiv plattform för att nå ut med information i olika format och kanaler. Den har bidragit till igenkänning och förtroende för HaV:s arbete, samtidigt som den underlättar för målgrupper att förstå myndighetens komplexa uppdrag och budskap.

HaV har ett brett kommunikationsbehov. Myndighetens uppdrag och roll innebär att komplex information, fakta och processer behöver förmedlas och förklaras till målgrupper med olika förkunskaper och intressen. Den grafiska profilen behöver därför vara tydlig och skapa god igenkänning, men också vara tillräckligt bred för att fungera som en verktygslåda för effektiv kommunikation i många kanaler och kontexter: digitalt, rörligt, samt i fysiska möten och presentationer där fokus varierar beroende på vilken del av uppdraget kommunikationen ska stötta.

Inspiration hämtade vi från vattnets rörelser.

Se nästa case
Se föregående case