top of page
Case

Gör som bina. Välj ekologiskt.

En kampanj för Naturskyddsföreningens Operation Rädda bina skulle lyfta binas avgörande roll för vår framtid och kopplingen mellan deras överlevnad och våra val i livsmedelsbutiken. Genom ett nytt kampanjmanér, korta filmer och engagerande event förmedlade vi budskapet: det som är bra för bina är bra för oss alla.

Kund

Naturskyddsföreningen

Tjänster

Kampanj

Koncept

Sociala medier

Digital marknadsföring

Animation

En enkel och stiliserad illustration av ett bi med gul kropp, svarta ränder och vita vingar på en gul bakgrund. Designen är minimalistisk och tydlig.

Utmaning

Vilda bin är avgörande för vår matproduktion, men så mycket som en tredjedel av Sveriges biarter hotas av utrotning. För att vända utvecklingen krävs en ökad medvetenhet om kopplingen mellan giftfri odling och binas överlevnad. Utmaningen låg i att tydliggöra det sambandet och inspirera fler att göra hållbara val i livsmedelsbutiken.

Lösning

För Naturskyddsföreningens Operation Rädda bina skapade vi en kampanj som kombinerade allvaret i budskapet med ett engagerande visuellt uttryck. Vi utvecklade ett nytt kampanjmanér inspirerat av bikroppens streckade linjer, vilket blev en bärande del i filmer, annonser och affischer. Ett animerat bi förstärkte budskapet i korta filmer på sociala medier och event med ekologisk fika bjöd in till samtal om hur man med enkla medel kan bidra till binas överlevnad.

Resultat

Kampanjen väckte uppmärksamhet och hjälpte till att sprida insikten om hur våra livsmedelsval påverkar binas framtid. Genom en kombination av digitala och fysiska insatser skapades engagemang och konkreta samtal kring en av vår tids viktigaste miljöfrågor.

Alla är vi beroende av bin. En stor del av den mat vi äter skulle inte kunna produceras utan dem och andra pollinatörer. Nu håller en tredjedel av alla vilda biarter i Sverige på att försvinna. Situationen är akut. Men om vi kan få fler att välja livsmedel som odlats utan giftiga bekämpningsmedel kan vi hjälpa till att rädda bina. Med de förutsättningarna tog vi fram 2022 års kampanj för Naturskyddsföreningens Operation Rädda bina. Målet var att visa varför de vilda bina är så viktiga, och tydliggöra sambandet mellan deras möjlighet att överleva och de val vi gör i livsmedelsbutiken. Det som är bra för bina är bra för oss. Och det som är bra för oss är bra för bina. För att förstärka det viktiga och alarmistiska i budskapet, skapade vi ett nytt kampanjmanér med streckade snedställda linjer hämtade från bikroppen i logotypen. Vi satte också liv i det lilla biet och lät det flyga omkring runt budskapen i korta filmer i sociala media. Kampanjen innehöll förutom filmer även annonser och affischer kopplade till event där det bjöds på ekologisk fika för att skapa tillfälle för samtal.

Se nästa case
Se föregående case
bottom of page