Case
Gör som bina. Välj ekologiskt.
En kampanj för Naturskyddsföreningens Operation Rädda bina skulle lyfta binas avgörande roll för vår framtid och kopplingen mellan deras överlevnad och våra val i livsmedelsbutiken. Genom ett nytt kampanjmanér, korta filmer och engagerande event förmedlade vi budskapet: det som är bra för bina är bra för oss alla.
Kund
Naturskyddsföreningen
Tjänster
Kampanj
Koncept
Sociala medier
Digital marknadsföring
Animation

Utmaning
Lösning
Resultat
Alla är vi beroende av bin. En stor del av den mat vi äter skulle inte kunna produceras utan dem och andra pollinatörer. Nu håller en tredjedel av alla vilda biarter i Sverige på att försvinna. Situationen är akut. Men om vi kan få fler att välja livsmedel som odlats utan giftiga bekämpningsmedel kan vi hjälpa till att rädda bina. Med de förutsättningarna tog vi fram 2022 års kampanj för Naturskyddsföreningens Operation Rädda bina. Målet var att visa varför de vilda bina är så viktiga, och tydliggöra sambandet mellan deras möjlighet att överleva och de val vi gör i livsmedelsbutiken. Det som är bra för bina är bra för oss. Och det som är bra för oss är bra för bina. För att förstärka det viktiga och alarmistiska i budskapet, skapade vi ett nytt kampanjmanér med streckade snedställda linjer hämtade från bikroppen i logotypen. Vi satte också liv i det lilla biet och lät det flyga omkring runt budskapen i korta filmer i sociala media. Kampanjen innehöll förutom filmer även annonser och affischer kopplade till event där det bjöds på ekologisk fika för att skapa tillfälle för samtal.