top of page
Case
Här skapas historia – utveckling av platsvarumärke för Alingsås kommun
Genom att samlas kring en gemensam berättelse kan ett platsvarumärke stärka engagemanget i ett lokalsamhälle och fungera som en strategisk grund för all kommunikation. Behållningen blir en plats som upplevs mer levande, sammanhållen och attraktiv. Arbetet med ett platsvarumärke blir därför större än logotyp, slogan och bilder – det kretsar kring att återspegla platsens identitet och kan, om det används rätt, bli en språngbräda för utveckling och tillväxt.
Kund
Alingsås kommun
Tjänster
Grafisk profil
Platsvarumärke
Varumärkesplattform

Utmaning
Målet med att utveckla Alingsås platsvarumärke var att stärka kommunens identitet i syfte att öka dess attraktivitet för invånare, företag och besökare. För att uppnå detta var det angeläget att sätta en tydlig riktning och ta fram effektiva verktyg som säkerställer att Alingsås framställs på ett enhetligt och konsekvent sätt. Vårt uppdrag var att vidareutveckla den befintliga varumärkesplattformen, anpassa den för fler verksamhetsområden och integrera den med kommunens övergripande vision.
Lösning
Det var vid en översyn av den befintliga varumärkesplattformen som flera olika frågor började ställas. Vilken position ska Alingsås ha? Hur kan bilden av Alingsås breddas och fördjupas för att möta de nya behov som uppstår i denna snabbt föränderliga omvärld. Vilka utmaningar kommer Alingsås att möta framöver och vilken grund ska man bygga vidare på? För att hitta svar genomförde vi en förstudie som innefattade research, intervjuer och en workshop med fokus på tillväxt och etablering. Vi identifierade utmaningar som relaterade till geografi, demografi, livskvalitet och kultur. Utifrån insikter från workshopen tog fri fram vi en ny position och mejslade ut ett antal profilområden som är unika för Alingsås. Med utgångspunkt i dualiteten mellan gammalt och nytt, landsbygd och stadsliv, tradition och innovation som vi hade identifierat i Alingsås, skapade vi konceptet ”Här skapas historia”. Konceptet ska förmedla hur Alingsås historia är förutsättningen för modet att våga att blicka framåt och utvecklas med sin samtid.
Resultat
Resultatet blev en heltäckande varumärkesplattform som ger Alingsås en tydligare position och verktyg för att möta framtiden med förnyat självförtroende. Plattformen innehåller en introduktion till kommunens vision för 2040, identifierar och definierar målgrupper samt en positioneringsstrategi som beskriver den önskade förflyttningen. Den nya positionen värnar Alingsås kulturella arv, trästaden och den levande landsbygden samtidigt som den inspirerar till nytänkande, innovation och hållbar omställning. Med riktlinjer för logotyp, färgpalett, typografi och bildspråk förser plattformen Alingsås ned en ny möjlighet att skapa konsekvent och inspirerande kommunikation som står grundad i traditionen och med blicken fäst mot framtidsvisionen.
Se nästa case
Se föregående case
bottom of page