top of page
Case

Havet är vår värld – Sjöfartsmuseet Akvariets öppningskampanj

Efter flera års ombyggnad var det dags för Sjöfartsmuseet Akvariet att åter slå upp portarna – en efterlängtad händelse för göteborgare i alla åldrar. Vi fick uppdraget att skapa en öppningskampanj och med en fantasifull och samtida visuell identitet som gestaltar museets unika värld under, vid och ovanför vattenytan, lyckades vi fånga både historien och framtiden i en kampanj som överträffade alla förväntningar.

Kund

Sjöfartsmuseet Akvariet

Tjänster

Kampanj

Koncept

3D-design

Animation

Illustration med maritima element som ett skepp, bläckfiskarmar, en krabba och ett ankare, framträdande i kampanjen för Sjöfartsmuseet Akvariet.

Utmaning

För generationer göteborgare är Sjöfartsmuseet en självklar referenspunkt för historia, kunskap och äventyr med havet som gemensam nämnare. En mångfacetterad akvamarin, som efter flera års till- och ombyggnad, nu äntligen är tillgänglig för besökare igen. Så när vi fick frågan om vi ville skapa öppningskampanjen inför återinvigningen var det med stor respekt vi tog oss an uppdraget. Förutom att skapa uppmärksamhet och locka besökare skulle kampanjen också kunna användas över tid för att stärka det "nya" varumärket Sjöfartsmuseet Akvariet.

Lösning

För att visa verksamhetens bredd och djup på ett fantasifullt, attraktivt och samtida sätt valde vi att gestalta museets erbjudande som en ny, spännande värld – en symbol för livet under, vid och ovanför vattenytan. Genom att arbeta med 3D-element skapades en lekfull visuell identitet som fungerade både digitalt och i tryck. Kampanjen fokuserade på temat “en ny värld att upptäcka”, med målet att positionera museet som en spännande och inkluderande plats för alla åldrar.

Resultat

Kampanjen överträffade alla förväntningar. Invigningen lockade rekordmånga besökare, och museet fortsatte att se hög besöksfrekvens även efter öppningen. Den visuella identiteten och det kampanjmaterial som skapades blev mycket uppskattat och fungerade flexibelt och effektivt i Sjöfartsmuseets alla kanaler.
Se nästa case
Se föregående case