top of page
Case
Kommunikation och design för nytt rederi med hållbarhetsprofil
Med en strategisk varumärkesprofilering och kommunikation samt ett koncept som lyfte fördelarna med sjötransporter, har rederiet etablerat sig som en ny aktör inom branschen. Lanseringen fick både nationell och internationell uppmärksamhet och bidrog till att sätta hållbar sjöfart på agendan.
Kund
Lakeway Link
Tjänster
Visuell identitet
Webbdesign
Webbutveckling

Utmaning
När Wallenius och Greencarrier 2022 beslutade att lansera ett nytt svenskt rederi, Lakeway Link, behövde de en helhetsstrategi för varumärkesprofilering och kommunikation. Med ambitionen att erbjuda ett hållbart alternativ till vägtransporter mellan Sverige och kontinenten behövde företaget etablera sig tydligt på marknaden inför Södertälje slussars ombyggnad 2026, då Mälarens trafik skulle öppna upp nya möjligheter.
Lösning
Vi skapade företagsnamnet och varumärkesplattformen för Lakeway Link och utvecklade en komplett lanseringsstrategi. Genom att utforma grafisk profil, webbplats och strategiska budskap, betonade vi rederiets fördelar: lägre miljöpåverkan, avlastning av vägnätet och effektivare användning av transportresurser. Detta kommunicerades genom konceptet “Time to shift from road to sea,” och kompletterades med pressmeddelanden, inlägg på sociala medier och PR-insatser i Sverige och internationellt.
Resultat
Lakeway Link har framgångsrikt etablerat sig inom sjötransportlösningar mellan Sverige och kontinenten. I maj 2023 genomfördes den första PR-aktiviteten för att lansera Lakeway Link, med en total räckvidd på 858 000 personer. Nyheten fick stor spridning, med 29 publiceringar, varav 12 i svenska medier och 17 internationellt, särskilt i Polen. Lanseringen fick även stöd av ett pressmeddelande från Södertälje Hamn och omnämndes i en riksdagsdebatt om sjöfart, vilket ledde till intervjuförfrågningar från polska medier. Den andra PR-aktiviteten genomfördes i januari 2024 i samband med köpet av ett RoRo-fartyg, vilket nådde 3 450 000 personer. Totalt blev det 36 publiceringar i både branschmedia och på plattformar som Gdynias officiella hemsida. Nyheten fick ytterligare spridning genom delningar från Gdynias stadsfullmäktige och andra lokala källor.