top of page
Case

Ny grafisk identitet för Intereast

Med över tre decennier i logistikbranschen ville Intereast ha en grafisk identitet som matchade deras ambitioner och framtidsvision. Tillsammans tog vi fram en lösning som bygger på flexibilitet och precision – med en utvidgad färgpalett, en modern typografi och ett nytt grafiskt element inspirerat av logistikkedjan. Resultatet blev en flexibel visuell identitet som förstärker Intereasts varumärke och ger dem verktygen att själva ta vid och fortsätta att bygga sin position.

Kund

Intereast

Tjänster

Grafisk identitet

En flygbild av en bro som sträcker sig över mörkblått vatten. En röd bil kör över bron, medan geometriska, röda grafiska element bryter av den minimalistiska kompositionen.

Utmaning

Intereast är ett familjeägt speditionsföretag som i över trettio år har arbetat för att driva transport- och logistikbranschen till nya höjder med fokus på kvalitet och innovation. Som de själva säger: resan för att revolutionera logistikbranschen – både i det stora och det lilla – är i gång. Deras drivkraft kräver att deras varumärke speglar samma energi och utveckling. Med tiden hade Intereasts grafiska identitet blivit förutsägbar och behövde en uppdatering för att matcha deras dynamiska arbete och vision. De efterfrågade en visuell identitet som skulle ge ny energi och utmana deras befintliga uttryck.

Lösning

I nära samarbete med Intereast tog vi fram en förnyad grafisk identitet som erbjuder ett mer omfattande och flexibelt visuellt uttryck. För att stärka kopplingen till deras erbjudande och position integrerade vi ett nytt grafiskt element – en abstrakt logistikkedja. Kedjan ger en starkare närvaro av form och färg, samtidigt som den fungerar som en mångsidig och dynamisk byggsten i layouten. Den befintliga röda primärfärgen kompletterades med en ny utvidgad färgpalett som tillför variation och djup och ger identiteten ett rikare uttryck. Vi utvecklade deras bildmanér genom att inkludera fler miljöer för att ge en verklighetsnära dimension och lade till ett kompletterande typsnitt för att skapa en aktiv, varierad och funktionell typografisk palett. Därtill adderades ett nytt illustrationsmanér, med ikoniska och stilrena illustrationer baserade på ett isometriskt grid, som bidrar till kontrast och liv i designen.

Resultat

Genom en noggrant utformad grafisk identitet har vi gett Intereast en tydligare och mer dynamisk visuell närvaro. Med en utvidgad färgpalett, nya grafiska element och ett detaljerat illustrationsmanér har vi tagit fram en identitet som återspeglar företagets ambitioner och flexibilitet, och försett företaget med en kraftfull verktygslåda att använda när de själva tar vidare sitt varumärkesbyggande och sin positionering.
Se nästa case
Se föregående case