top of page
Case

Ny visuell identitet för barnens förkämpe – Majblomman

För att ytterligare stärka sitt arbete med att bekämpa barnfattigdom och öka medvetenheten om dessa frågor, behövde Majblomman en modern grafisk identitet som reflekterar både deras långvariga värderingar och det aktuella behovet av förändring. Vi tog oss an uppdraget med stor respekt.

Kund

Majblomman

Tjänster

Visuell identitet

Flera informationskort med olika budskap och ikoner som representerar Majblommans arbete för barns rättigheter och behov, såsom statistik om skolfrågor och ekonomisk hjälp.

Utmaning

Majblomman är en av Sveriges mest välkända symboler, men trots sin långvariga historia är det inte alla som känner till organisationens viktiga arbete mot barnfattigdom. För att öka medvetenheten och engagera fler i arbetet med att bekämpa ekonomisk utsatthet för barn och familjer, behövde Majblomman en uppdaterad grafisk identitet som speglar organisationens aktualitet och de värden som förknippas med deras arbete.

Lösning

Vi tog fram en ny grafisk identitet för Majblomman som stärker deras kommunikation och stödjer deras arbete med kunskapsspridning och opinionsbildning. Vårt arbete omfattade utveckling av logotyp, färger, typsnitt, grafiska element och infografik som tillsammans skapar ett enhetligt och modernt uttryck, samtidigt som vi har varit måna om att bevara värdena från Majblommans långa historia.

Resultat

Den nya grafiska identiteten har gett Majblomman ett fräschare och mer relevant uttryck som stärker deras kommunikation. Den visuella profilen fungerar nu som ett stöd för deras arbete och har förbättrat organisationens synlighet och förmåga att nå ut med sitt viktiga budskap.

Majblomman är en av Sveriges mest etablerade symboler. Men långt ifrån alla känner till det omfattande arbete organisationen gör för att hjälpa barn och familjer i ekonomisk utsatthet. Majblomman vill nu öka fokus på hur barnfattigdomen i Sverige kan bekämpas och satsar därför på att stärka kommunikation, kunskapsspridning och opinionsbildning. Den nya grafiska identiteten ska fungera som ett stöd för den processen.


Majblommans arbete är lika angeläget i dag som när organisationen startade för 112 år sedan. Att skapa en grafisk identitet som speglar Majblommans fokus och aktualitet och samtidigt behålla de goda värden som man traditionellt förknippas med har varit en viktig utgångspunkt i arbetet.


Arbetet innehåller logotyp, färger, typsnitt, grafiska element, infografik med mera.

Kategori:

Se nästa case
Se föregående case