Case
Ny visuell identitet för barnens förkämpe – Majblomman
För att ytterligare stärka sitt arbete med att bekämpa barnfattigdom och öka medvetenheten om dessa frågor, behövde Majblomman en modern grafisk identitet som reflekterar både deras långvariga värderingar och det aktuella behovet av förändring. Vi tog oss an uppdraget med stor respekt.
Kund
Majblomman
Tjänster
Visuell identitet

Utmaning
Lösning
Resultat
Majblomman är en av Sveriges mest etablerade symboler. Men långt ifrån alla känner till det omfattande arbete organisationen gör för att hjälpa barn och familjer i ekonomisk utsatthet. Majblomman vill nu öka fokus på hur barnfattigdomen i Sverige kan bekämpas och satsar därför på att stärka kommunikation, kunskapsspridning och opinionsbildning. Den nya grafiska identiteten ska fungera som ett stöd för den processen.
Majblommans arbete är lika angeläget i dag som när organisationen startade för 112 år sedan. Att skapa en grafisk identitet som speglar Majblommans fokus och aktualitet och samtidigt behålla de goda värden som man traditionellt förknippas med har varit en viktig utgångspunkt i arbetet.
Arbetet innehåller logotyp, färger, typsnitt, grafiska element, infografik med mera.
Kategori: