top of page
Case

Så blir Alingsås en arbetsplats för nytänkare

Att attrahera rätt kompetens och stärka stoltheten hos medarbetare är en utmaning för många kommuner – och Alingsås är inget undantag. I nära samarbete med Alingsås kommun har vi utvecklat en strategi och ett koncept som bygger på nytänkande, delaktighet och framtidstro och positionerar Alingsås som en dynamisk och innovativ arbetsplats där varje medarbetare har möjlighet att bidra och växa.

Kund

Alingsås kommun

Tjänster

Arbetsgivarvarumärke

Employer branding

Koncept

Kampanj

Kommunikationsstrategi

Varumärkesstrategi

Social hållbarhet

Omslagsbilden för Alingsås Kommun arbetsgivarvarumärke. En kvinna sitter med tre barn i en cirkel och deltar i musik- och rytmaktivitet. Texten "Plats för nytänkare" står i stora gula bokstäver, och Alingsås kommuns logotyp syns i hörnet.

Utmaning

Alingsås kommun står liksom många andra arbetsgivare inför den växande utmaningen att attrahera och behålla personal med rätt kompetens till sina olika verksamheter. Alingsås kommun gav oss i uppdrag att bidra till utvecklingen av sitt arbetsgivarvarumärke, i syfte att: -Öka AK:s attraktionskraft för potentiella, nya medarbetare. -Öka stolthet och motivation hos befintlig personal. -Stötta befintlig personal till att bli aktiva varumärkesambassadörer. -Skapa en tydlig gemensam vision för organisationen.

Lösning

Strategin och kommunikationen för Alingsås arbetsgivarvarumärke har utvecklats genom ett nära samarbete med kommunens medarbetare. I mötet med dem framträdde en tydlig bild av Alingsås som en organisation med en genuint framåtblickande inställning till medarbetarskap – en insikt som blev central när vi sedan landade i konceptet "Plats för nytänkare." Konceptet lyfter Alingsås kommun som en dynamisk och innovativ arbetsplats där varje medarbetare ges möjlighet att påverka och bidra med idéer som driver utvecklingen framåt. Vårt arbete med arbetsgivarvarumärket har utgått från Alingsås vision 2040, där nytänkande och experimentlust lyfts fram som centrala värden. Som grund för strategin har ARUBA-modellen och Alingsås vision 2040 varit vägledande, i kombination med omvärlds- och målgruppsanalyser. Och i en workshop med en grupp av kommunens verksamhetschefer utkristalliserades kommunens unika medarbetarerbjudande för både oss och kommunen själv. Förutom att ta fram konceptet och strategi har våra insatser fokuserat på en intern implementering som syftar till att skapa en djupare förankring så att det inte bara är ett yttre budskap, utan något som genomsyrar hela organisationen och blir en integrerad del av organisationens identitet.

Resultat

Genom "Plats för nytänkare" visar vi att Alingsås kommun är en dynamisk, innovativ och attraktiv arbetsplats där var och en har möjlighet att påverka och bidra med idéer som driver utvecklingen framåt. Konceptet och strategin har en bred förankring i organisationen, från verksamhetschefer till kommunledning. Konceptet stöttar också kommunikationen av kommunens vision och kommer också att användas i kommunens interna kvalitets- och utvecklingsprocesser. En extern kanalstrategi och utrullning av konceptet genomförs av Alingsås kommun själva. Konceptet har också inspirerat till vi har vidareutvecklat kommunens både tillväxt- och etableringsstrategi samt platsvarumärke.
Se nästa case
Se föregående case