top of page
Case

Reklamfilm för fler familjehem

Region Jönköpings län behövde en reklamfilm på tio sekunder för att belysa det stora behovet av familjehem och väcka engagemang. Med konceptet ”Alla barn behöver en familj” och temat Födelsedagen skapade vi en berättelse som berör och förmedlar både längtan och hopp. Resultatet blev en kraftfull kampanj som ökade kännedomen, engagerade målgruppen och inspirerade fler att göra skillnad för barn i behov av trygghet.

Kund

Region Jönköpings Län

Tjänster

Filmproduktion

Postproduktion

Manus


Ett närbildsfoto av ett barn med slutna ögon. Bilden har en lugn och dämpad atmosfär med mjukt ljus. Texten "Vi behöver fler familjehem" är placerad centralt på bilden. I det nedre högra hörnet finns logotypen för Familjehemsresursen Jönköpings län.

Utmaning

Region Jönköpings län behövde en reklamfilm som skulle belysa det stora behovet av familjehem, väcka intresse och öka kännedomen om Familjehemsresursen. Filmen fick vara 10 sekunder och visas på biografer i Jönköping och Nässjö som en del i en större kampanj. Målgruppen var vuxna som skulle kunna tänka sig att bli familjehem, med målet att filmen skulle inspirera fler att anmäla sitt intresse och göra skillnad för ett barn eller en tonåring.

Lösning

Vi tog fram konceptet ”Alla barn behöver en familj” med temat Födelsedagen. Berättelsen fokuserar på ett barns känslomässiga resa och bygger på en stark visuell och känslosam koppling. Filmen börjar med en närbild av ett barn som just vaknat på sin födelsedag. I bakgrunden hörs en familj sjunga "Ja må han leva," vilket fyller barnet med glädje och förväntan. Leendet är mjukt och subtilt, men snart tystnar sången och barnet inser att firandet bara var en fantasi. Med ett enkelt och kraftfullt visuellt grepp fångas känslan av längtan efter en familj. Vi valde ett nära utsnitt och spelade på barnets blick, kombinerat med varma och kalla ljuskontraster för att förstärka känslorna.

Resultat

Filmen blev ett bärande inslag i kampanjen och fick uppmärksamhet både i media och bland regioninvånarna. Den emotionella berättelsen berörde biobesökare och kampanjen stärkte medvetenheten om familjehemsfrågan samt resulterade i en ökning av intresseanmälningar till Familjehemsresursen.
Se nästa case
Se föregående case