top of page
Case

Sveriges politiker borde hamna på museum

Sveriges 24 länsmuseer samverkar för att långsiktigt säkra sin överlevnad och bibehålla sina knappa ekonomiska resurser. Som ett led i det arbetet uppstod behov av en tydlig, gemensam röst, som kunde driva strategiska frågor på ett sammanhållet sätt och stärka länsmuseernas position nationellt. Where is my pony fick i uppdrag att hitta den rösten, och att skapa en kampanj som kunde ta plats på politikernas agenda valåret 2022.

Kund

Länsmuseerna

Tjänster

Kampanj

Koncept

Digital marknadsföring

Sociala medier

En enkel affisch med texten "Framtiden behöver sin historia." Texten är placerad på vinröd bakgrund, och ansikten från olika historiska porträtt är utspridda mellan raderna, vilket förstärker budskapet om att historia är nödvändig för framtiden.

Utmaning

Sveriges 24 länsmuseer har den gemensamma utmaningen att säkra sin långsiktiga överlevnad och sina redan knappa resurser. Politikernas kunskap om museernas roll och betydelse är generellt låg, vilket leder till att de riskerar att prioriteras bort i budgetförhandlingar. Det finns därför ett behov av en enad, tydlig röst för att stärka museernas position och skapa nationell uppmärksamhet. Inför valåret 2022 blev behovet särskilt akut.

Lösning

För att göra museernas röst hörd utvecklade vi en kampanj med ett humoristiskt och lättillgängligt anslag som ändå förmedlade ett synnerligen viktigt budskap. Historien själv fick ta plats i kommunikationen genom autentiska bilder från museernas samlingar. Med starka, uppfordrande blickar talade människor ur historien direkt till oss och uppmanade till handling – att besöka museerna och att förstå deras betydelse för samhällets utveckling.

Resultat

Den gemensamma kampanjen gav länsmuseerna en samlad röst som kunde ta plats på den politiska agendan. Genom en kombination av humor och allvar visades museernas betydelse för framtiden, vilket bidrog till ökad medvetenhet och en stärkt position i debatten om deras roll i samhället.

Sveriges 24 länsmuseer samverkar för att långsiktigt säkra sin överlevnad och bibehålla sina knappa ekonomiska resurser. Som ett led i det arbetet uppstod behov av en tydlig, gemensam röst, som kunde driva strategiska frågor på ett sammanhållet sätt och stärka länsmuseernas position nationellt. Where Is My Pony fick i uppdrag att hitta den rösten, och att skapa en kampanj som kunde ta plats på politikernas agenda valåret 2022.


Framtiden behöver sin historia

Politikers kunskap om vad museerna i landet gör är låg. Då är det lätt hänt att prioriteras lågt när budgeten läggs. Samtidigt har det aldrig varit viktigare än nu för dem som har ansvar att forma vår framtid, att känna till historien. Att besöka ett museum är en utmärkt början. Vi ville att museerna skulle kunna ställa krav, utan att uppfattas som gnälliga. Att visa på sin betydelse utan att fastna i självgodhet eller en läromästarroll. Ett humoristiskt och lättillgängligt anslag fick öppna upp för det livsviktiga budskapet. Historien fick själv tala, genom bilder på människor ur länsmuseernas samlingar som uppfordrande spänner ögonen i oss och uppmanar oss att komma på besök.

Se nästa case
Se föregående case