Case
Sveriges politiker borde hamna på museum
Sveriges 24 länsmuseer samverkar för att långsiktigt säkra sin överlevnad och bibehålla sina knappa ekonomiska resurser. Som ett led i det arbetet uppstod behov av en tydlig, gemensam röst, som kunde driva strategiska frågor på ett sammanhållet sätt och stärka länsmuseernas position nationellt. Where is my pony fick i uppdrag att hitta den rösten, och att skapa en kampanj som kunde ta plats på politikernas agenda valåret 2022.
Kund
Länsmuseerna
Tjänster
Kampanj
Koncept
Digital marknadsföring
Sociala medier

Utmaning
Lösning
Resultat
Sveriges 24 länsmuseer samverkar för att långsiktigt säkra sin överlevnad och bibehålla sina knappa ekonomiska resurser. Som ett led i det arbetet uppstod behov av en tydlig, gemensam röst, som kunde driva strategiska frågor på ett sammanhållet sätt och stärka länsmuseernas position nationellt. Where Is My Pony fick i uppdrag att hitta den rösten, och att skapa en kampanj som kunde ta plats på politikernas agenda valåret 2022.
Framtiden behöver sin historia
Politikers kunskap om vad museerna i landet gör är låg. Då är det lätt hänt att prioriteras lågt när budgeten läggs. Samtidigt har det aldrig varit viktigare än nu för dem som har ansvar att forma vår framtid, att känna till historien. Att besöka ett museum är en utmärkt början. Vi ville att museerna skulle kunna ställa krav, utan att uppfattas som gnälliga. Att visa på sin betydelse utan att fastna i självgodhet eller en läromästarroll. Ett humoristiskt och lättillgängligt anslag fick öppna upp för det livsviktiga budskapet. Historien fick själv tala, genom bilder på människor ur länsmuseernas samlingar som uppfordrande spänner ögonen i oss och uppmanar oss att komma på besök.

