top of page
Case
Ungdomar pratade om känslor på Dreamhack
När världens största gamingfestival samlade tusentals gamers på Elmia i Jönköping, såg Ungdomsmottagningen sin chans att nå fler killar. Med det aktivitetsbaserade konceptet "Unmute Yourself" skapade vi en monter som på ett humoristiskt och avslappnat sätt bjöd in unga att prata om känslor, sex, relationer och allt däremellan – både på plats och via deras onlinemottagning. Som en välbehövlig, sänkt tröskel för viktiga samtal i en oväntad, men helt rätt, miljö.
Kund
Region Jönköpings Län
Tjänster
Mässkoncept
Monterdesign
Visuell identitet
Animation
Sociala medier

Utmaning
Varje år samlas tusentals gamers på DreamHack i Jönköping. Region Jönköpings län ville nå ut till ungdomar för att öka medvetenheten om Ungdomsmottagningens tjänster, särskilt deras onlinemottagningar. Målet var att sänka tröskeln för samtal om känslor, sex och välmående genom en engagerande monter som kunde stå ut bland festivalens alla attraktioner. Utmaningen låg i att skapa en miljö som lockade till samtal på ett avslappnat och lekfullt sätt, samtidigt som viktiga budskap förmedlades.
Lösning
Vi utvecklade konceptet “Unmute Yourself,” som genom en lekfull och lättsam ton visade att det är okej att prata om svåra ämnen. Monterns design använde en stark visuell identitet med röd färg och ikoner för att skapa ett tydligt och igenkännbart uttryck. För att skapa en interaktiv upplevelse utvecklade vi aktiviteter som “Scream Box” och “Dildo-duellen.” I “Scream Box” kunde besökarna släppa ut sin frustration och tävla om vem som kunde skrika högst, medan “Dildo-duellen” bjöd på en lärorik tävling om att trä kondomer korrekt. Vi skapade även en film som visades på skärmar i montern, med budskap om aktiviteterna och en uppmaning till att besöka Ungdomsmottagningen online. Vi tog också fram stödjande material för sociala medier.
Resultat
Att nå ut till ungdomar med frågor kring känslor och relationer kan vara en utmaning, men genom det lekfulla och lättsamma konceptet lyckades vi skapa en miljö där besökarna kände sig bekväma att engagera sig. Montern lockade ett stort antal deltagare som på ett avslappnat sätt kunde lära sig om viktiga ämnen utan att känna sig pressade. Aktiviteter som “Scream Box” och “Dildo-duellen” var särskilt effektiva för att väcka nyfikenhet och öppna upp för samtal, vilket bidrog till ett positivt mottagande.