top of page
Generation Z på sociala medier

Generation Z - 4 tips om hur du når dem på sociala medier

Vad brinner framtidens målgrupp för och vad vill de helst se på sociala medier? Svaret finns bland annat i kärnvärden och innehåll över flera kanaler. Vi har djupdykt i Instagrams senaste rapport för att ta reda på vilka trender som är viktigast för Generation Z. Här kommer 4 tips om hur du når dem på sociala medier.

Illustration med texten 'Gen Z' i lila på en ljusgrön bakgrund, där bokstaven 'Z' är större och i bakgrunden, medan 'Gen' är i förgrunden."

1. Hållbarhet

50% uppger att de kommer köpa kläder second hand eller själva göra sina kläder

Trots att modeföretagen gjorde allt de kunde för att hålla sig ajour med förra årets core-trender, väljer Generation Z hållbara alternativ framför fast fashion. Hälften av de tillfrågade uppger att de kommer köpa kläder second hand eller själva skapa sina kläder.


2. Aktivism

Generation Z är en aktivistisk generation där majoriteten använder sina sociala plattformar för att engagera sig i och belysa olika frågor som de bryr sig om. T.ex. säger 30% att deras köp grundar sig i vilka värderingar de står för.


3. Virtuella smakupplevelser

68% säger att de upptäcker nya smakkulturer genom rörligt innehåll och virala trender

Generation Z förväntar sig att deras favoritkreatörer breddar sig till flera olika plattformar och kanaler för att dela sitt innehåll. T.ex. säger över 40% att de skulle vilja lyssna på en podcast från deras favoritkreatör.


4. Fler format

40% skulle vilja lyssna på en podcast från deras favoritkreatör

Generation Z förväntar sig att deras favoritkreatörer breddar sig till flera olika plattformar och kanaler för att dela sitt innehåll. T.ex. säger över 40% att de skulle vilja lyssna på en podcast från deras favoritkreatör.

Föregående artikel
Nästa artikel
bottom of page