top of page

Aktuellt

Här hittar du nyheter, spaningar, tips och inspiration från oss.

En abstrakt bild över färg som blandar sig

Hållbar omställning - steg för steg

Strategiskt hållbarhetsarbete – vi hjälper dig steg för steg

Omställningen till ett hållbart samhälle skapar stora möjligheter men utmanar samtidigt våra invanda föreställningar och tvingar oss att tänka i nya banor. I tider av förändring krävs nya inspirerande visioner som visar vägen framåt. Varje företag och organisation behöver ett strategiskt hållbarhetsarbete som bottnar i den egna verksamheten och en engagerande berättelse om framtiden och resan dit. I drygt tio års tid har Where is my pony skapat verklig förändring för kunder som vill bidra till en hållbar framtid. Här berättar vi hur det kan gå till – steg för steg.
Närbild av en mörk, oregelbunden mineralstruktur med reflekterande ytor och texturer. Bilden fokuserar på de glansiga partierna och de subtila skuggorna som ger en djup och nästan abstrakt känsla.

Artikel

Hur du bäst kommunicerar ditt hållbarhetsarbete

Vi ville ta reda på hur företag ser på sitt hållbarhetsarbete och hur de kommunicerar kring det. Vad funkar? Vilka rädslor finns? Och vilken affärsmässig påverkan har det? Genom ett samarbete med Handelshögskolan Göteborg och Holohouse genomförde vi en undersökning kring ämnet.
Agnes Backegårdh med uppsatt hår och en vitrandig tröja sitter framför stora gröna monstera-växter, leende och med glasögon placerade på huvudet.

Framtiden närmar sig, var vill ni befinna er när den är här?

Vi är din partner i omställningen

På vilket sätt stöttar hållbarhetskommunikationen dina affärsmål? Vilken hållbarhetsdriven position kan du ha i förhållande till din verksamhets intressenter? Hur kan den positionen levandegöras och berättas? Hur bör budskapen formuleras?
Porträtt på Johanna med långt, ljust hår som står framför en neutral bakgrund. Hon bär en mörkgrön kavaj över en vit blus och jeans, samt ett långt halsband med en dekorativ berlock. Kvinnan tittar rakt fram med ett vänligt uttryck.

Intervju med Johanna Jigmo-Linde på Lyreco Sverige

Utmananade mål skapade förståelse och engagemang för Lyreco

Har ni rätt fokus i er hållbarhetskommunikation? Lyreco tog hjälp av Where is my pony för att öka förståelse och skapa engagemang internt och externt. Johanna Jigmo-Linde, hållbarhetsansvarig på Lyreco Sverige berättar om hur det gick till.
Uppslag från en broschyr med en ung pojke med rött hår och fräknar på vänstersidan och texten 'Majblomman är inget vårtecken' på högersidan. Texten beskriver Majblommans arbete för att stödja barn och unga.

Majblomman grafisk profil

Where is my pony bakom Majblommans nya grafiska identitet

Majblomman är en av Sveriges mest etablerade symboler. Men långt ifrån alla känner till det omfattande arbete organisationen gör för att hjälpa barn och familjer i ekonomisk utsatthet. Majblomman vill nu öka fokus på hur barnfattigdomen i Sverige kan bekämpas och satsar därför på att stärka kommunikation, kunskapsspridning och opinionsbildning. Den nya grafiska identiteten är ett stöd för den processen.
Närbild av skrynkligt iriserande plastmaterial i pastellfärger. Materialet reflekterar ljus i olika nyanser av blått, lila och rosa, vilket skapar en färgskimrande och drömlik effekt.

Designportfolio

5 tips – hur du gör en bra designportfolio

Vi tycker att det är viktigt att sänka trösklarna, öppna upp och hjälpa nya in i branschen. Vi vet att det kan vara skrämmande och ovant att gå på en arbetsintervju. Därför deltog Where is my pony i gothenburgdesignfestival.se under Open Studio med personliga samtal kring portfolion under en dag. Vi träffade ett gäng studenter och pratade om utvecklingsmöjligheter, gav råd och tips. Uppskattat både av oss och av studenterna!
Illustration med texten 'Gen Z' i lila på en ljusgrön bakgrund, där bokstaven 'Z' är större och i bakgrunden, medan 'Gen' är i förgrunden."

Generation Z på sociala medier

Generation Z - 4 tips om hur du når dem på sociala medier

Vad brinner framtidens målgrupp för och vad vill de helst se på sociala medier? Svaret finns bland annat i kärnvärden och innehåll över flera kanaler. Vi har djupdykt i Instagrams senaste rapport för att ta reda på vilka trender som är viktigast för Generation Z. Här kommer 4 tips om hur du når dem på sociala medier.
Händer som håller en genomskinlig matlåda som lyses upp inifrån, vilket skapar en mystisk och nästan magisk glöd. Personen är klädd i en mörk jacka och bilden har en mörk bakgrund, vilket framhäver ljusskenet från behållaren.

Artikel

Hur lyckas vi ändra beteenden genom kommunikation?

Vi på Where is my pony har fokuserat på hållbarhetskommunikation i tio år. Därför är det fantastiskt att se hur samhälle, företag och individer nu arbetar för att ställa om Sverige i hållbar riktning, i stort och smått.
Närbild av två sammanflätade kablar täckta med ett lager damm och sand, liggande på en smutsig, grusig yta. Kablarna är böjda och snirkliga, vilket skapar en organisk känsla mot den råa, grovkorniga bakgrunden.

Artikel

Internkommunikation för hållbar omställning

I en hållbar omställning behövs mer än bara teknik och innovationer i omvärlden. För att åstadkomma förändring krävs förståelse för beteende och internt engagemang.
Satellitbild som visar ett nätverk av ljusa, grenliknande mönster över en mörkare bakgrund, liknande ådror eller flodsystem.

Vårt samarbete med Holohouse

Så här samarbetar Holohouse med Where is my pony

Är det i gränssnittet mellan akademi och näringsliv vi hittar nycklarna till en snabbare omställning av samhället i hållbar riktning? Ja, åtminstone några av dem. Det menar Mattias Dahl, strateg och delägare på Where is my pony, och sedan 2020 också styrelseordförande i Holohouse.
bottom of page