top of page
Case
Fettproppen som tog över staden
Fett som sköljs ner i vasken orsakar stopp i avloppet – ett dyrt och illaluktande problem för såväl staden som fastighetsägare. Men vad kan du göra för att stoppa fettproppen? Med en kampanj som kombinerade äckel, humor och skräckfilmestetik lyfte vi problemet, utbildade vi göteborgarna i fettvett och visade hur små förändringar i köket kan g öra stor skillnad för stadens avloppssystem.
Kund
Kretslopp och vatten
Tjänster
Kampanj
Koncept
Digital marknadsföring

Utmaning
Vanligt matfett som vi sköljer ner i vasken fastnar i avloppet och orsakar stopp. Dyrt och besvärligt för både staden och fastighetsägare. Undersökningar visar att kunskapen om problemet var låg och att många inte kopplade detta till sitt eget beteende hemma i köket. Uppdraget var att skapa en kampanj som kunde öka medvetenheten och utbilda göteborgarna om hur de kan hantera fett på rätt sätt, och därigenom minska problemet fettproppar i våra avloppsystem.
Lösning
Vi konstaterade tidigt att fettets största kommunikativa tillgång är att det är äckligt. Dessutom lurar det i det fördolda. Vi valde att med en humoristisk blinkning till klassisk skräckfilmestetik att visa det hotfulla fettet: på stortavlor, på film och på plats i ett ”skräckkabinett” i centrala Göteborg. Kampanjens huvudbudskap, “Stoppa fettproppen,” gjorde det tydligt att problemet kunde lösas – och att varje person kunde bidra. På webben och i sociala medier visade vi filmer av en autentisk fettpropp och gav konkreta tips för att förhindra problemet. Den tillhörande landningssidan erbjöd djupare information och praktiska råd, medan “skräckkabinettet” gav besökare en lekfull men lärorik upplevelse där de kunde lära sig fettvett.
Resultat
Kombinationen av humor och skräck engagerade och formade en av våra mest omtyckta kampanjer. Den visuella designen fungerade väl över alla kanaler, och det kreativa konceptet skapade både nyfikenhet och uppmärksamhet. Konceptet har fungerat som ett roligt och inspirerande verktyg för att utbilda och driva beteendeförändring utan de sedvanliga pekpinnarna.